Jak dostać kredyt hipoteczny?

Kredyt hipoteczny stanowi doniosły prawnie instrument prawa bankowego, dzięki któremu można z powodzeniem otrzymać nawet kilkaset tysięcy złotych. Trzeba przyznać, że z punktu widzenia możliwości otrzymania solidnego zastrzyku gotówki rozwiązanie to zasługuje na pełną aprobatę. Należy jednak pamiętać o tym, że tak jak każdy kredyt, trzeba go spłacić. Dlatego nie warto porywać się na uciążliwą procedurę kredytowania w sytuacji, gdy nasza wypłacalność jest wątpliwa. Konieczne jest wskazanie, że w trakcie procedury tej niezbędne jest dopełnianie licznych formalności, za które trzeba niejednokrotnie zapłacić znaczne sumy pieniędzy. Dlatego zdecydowanie zaleca się kierowanie rozwagą i wybranie jedynie takiego narzędzia finansowego, które będziemy w stanie spłacić. Jeżeli jednak kredyt hipoteczny spełnia nasze oczekiwania, możemy z powodzeniem o niego wnioskować. Przebieg procesu jego uzyskiwania jest dosyć czasochłonny, jednak każda osoba, która choć odrobinę czasu poświęciła na przeczytanie broszur bankowych, nie powinna mieć z tym większych problemów.

Jeżeli jednak nadal mamy problem ze zrozumieniem, jak dostać kredyt hipoteczny, powinnyśmy udać się do doradcy bankowego. Jest on odpowiedzialny za to, abyśmy z jego pomocą przebrnęli przez procedurę kredytowania. Należy jednak kierować się rozwagą w kontaktach z tą osobą, ponieważ nie jest on bezstronny. Jak powszechnie wiadomo, pracownicy banków otrzymują prowizję za każdy udzielony kredyt, dlatego może on nam polecić rozwiązanie, które nie będzie dla nas korzystne. Z drugiej jednak strony fachowi doradcy wychodzą jedynie naprzeciw oczekiwaniom klientów, bowiem zdają sobie sprawę, że zadowolony klient z pewnością do nich wróci. Na pierwszym etapie wnioskowania o kredyt z hipoteką niezbędne jest przedstawienie szeregu dokumentów, między innymi aktu własności lokalu bądź działki budowlanej. Duże znaczenie ma fakt, że jest to warunek konieczny dla ustanowienia hipoteki, bowiem bank musi być absolutnie pewny, że mamy pełne prawa do danej nieruchomości. Przedstawienie tych dokumentów jest również kluczowe w trakcie wpisywania ustanowionej przed notariuszem hipoteki do księgi wieczystej.

Dosyć problematyczna wydaje się być kwestia zastawienia nieruchomości w sytuacji, gdy prace budowlane nad postawieniem obiektu dopiero trwają. Jak powszechnie wiadomo, deweloperzy dbają o to, aby ich klienci mogli uzyskiwać środki finansowe niezbędne do postawienia obiektu. Dlatego w takim przypadku wszelka dokumentacja odnosząca się do planowanych prac oraz przewidywanego terminu ich zakończenia jest składana do banku przez ten podmiot. Trzeba przyznać, że takie rozwiązanie jest bardzo korzystne dla wszystkich klientów instytucji kredytowych, bowiem nie muszą oni na własną rękę dopełniać tych formalności. Z drugiej jednak strony warto patrzeć deweloperowi na ręce, bowiem może okazać się, że złożone przez niego wypisy nie zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem bądź uchybiono innym czynnościom formalnym. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak uzupełnić te braki na własną rękę.

W momencie, gdy bank wyda wstępną, lecz pozytywną decyzję kredytową, możemy z powodzeniem ubiegać się o ustanowienie hipoteki na naszej nieruchomości. Niestety, cały proces może potrwać nawet kilka miesięcy, dlatego zdecydowanie warto zabrać się za to odpowiednio wcześnie. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie zapewnić, że wszystko pójdzie po naszej myśli. W pierwszej kolejności należy udać się z aktem własności nieruchomości udać do notariusza. Organ ten zamawia z sądu rejonowego odpis zupełny księgi wieczystej. Po zbadaniu stanu prawnego nieruchomości notariusz sporządza specjalną umowę z bankiem, z której wynika, że będzie on uprawniony do przejęcia nieruchomości wtedy, gdy będziemy opóźniać się ze spłatą kredytu. Dlatego zdecydowanie dobrze należy ten krok przemyśleć, bowiem nie będzie już od niego odwrotu. Po podpisaniu dokumentów pozostaje ostatnia kwestia – wskazana czynność obliguje nas do zapłaty podatku. Jest to tak zwany PCC, czyli podatek od czynności cywilnoprawnej. Jego wysokość to co do zasady 3% wartości nieruchomości, jednak w wskazanych w ustawie wyjątkach możliwe jest skorzystanie ze stawki preferencyjnej, która jest o połowę niższa.

W momencie, gdy przebrnęliśmy całą procedurę formalną, otrzymujemy środki finansowe na wskazany przez nas w umowie numer rachunku bankowego. Od tej chwili jesteśmy dłużnikami, którzy muszą skrupulatnie spłacać zobowiązanie. Wysokość poszczególnych rat oraz terminy ich spłaty zostały uwzględnione w harmonogramie kredytowania. Dobrze jest pamiętać o tym, że umowa może nas upoważniać do kilku kroków, dzięki którym będziemy mogli zaniechać spłaty jednej z rat w ciągu roku. Są to tak zwane wakacje kredytowe i dobrze sprawdzają się właśnie w sezonie urlopowym. Warto zadbać o to, aby konstruowana przez bank umowa była odpowiednia do naszych preferencji w zakresie spłaty. Jest pewno pole ustępstw, do których instytucja ta jest skłonna, dlatego warto negocjować.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *