Rynek cały czas ewoluuje. Twoja firma, aby nie pozostać w tyle, powinna starać się mu dorównać. Inwestycje w nowe technologie czy sprzęt to nie wszystko – warto zadbać też o tzw. czynnik ludzki. Wykwalifikowany i zmotywowany personel to największy motor napędowy sukcesu firmy. Dowiedz się, jak podnosić kompetencje pracowników.
Czym są kompetencje?
Pod pojęciem „kompetencje” kryje się suma trzech składowych: wiedzy, umiejętności i postaw. Razem tworzą one tzw. trójkąt kompetencyjny, który pozwala na osiąganie określonych wyników. W szerszym zakresie w pojęciu mogą zmieścić się także uzdolnienia, kwalifikacje, cechy osobowości, zainteresowania, zasady, wartości i przekonania. Kompetencje nazywa się też czasami potencjałem drzemiącym w człowieku. To dzięki nim można z sukcesem wykonywać konkretne zadania różnego typu.
Na czym polega rozwój kompetencji?
Kompetencje to dość szerokie pojęcie. Dlatego można je rozwijać na wiele sposobów. Rozwój kompetencji kojarzy się przede wszystkim z poszerzaniem wiedzy, zdobywaniem nowych umiejętności, kształtowaniem postaw oraz doskonaleniem. Powinien on być ukierunkowany na wykonywanie określonych zadań czy też realizację celów. Często rozwój kompetencji jest też konieczny w celu ułatwienia adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych.
W praktyce podnoszenie kompetencji może obejmować formalne i nieformalne formy nauki. Świetnym narzędziem do ich rozwoju są oczywiście kursy oraz szkolenia. Mogą się jednak sprawdzić też takie metody jak:
-
lektura branżowej literatury czy prasy,
-
mentoring, coaching,
-
social learning,
-
rotacja stanowisk,
-
wyjazdy integracyjne.
Dobór odpowiedniej metody zależy przede wszystkim od rodzaju i zakresu rozwijanych kompetencji, a także indywidualnych potrzeb czy predyspozycji.
Jak podnosić kompetencje pracowników?
Rozwój kompetencji może być przydatny w każdej sferze życia, jednak najczęściej mówi się o nim w kontekście pracy zawodowej. Pracodawcom zależy na tym, aby ich personel był wysoce kompetentny. Wpływa to bowiem na skuteczność, produktywność i jakość świadczonych usług. Podnosić kompetencje pracowników można na wszystkie wymienione wyżej sposoby. Do najczęściej wybieranych (i najskuteczniejszych) należą jednak szkolenia.
Obecnie szkolenia dla firm poruszają niezwykle zróżnicowaną tematykę i są organizowane na wiele sposobów dostosowanych do potrzeb przedsiębiorców i ich personelu. Niezwykle popularne stały się szkolenia online, w których można uczestniczyć z dowolnego miejsca. Internet daje pracownikom i pracodawcom dostęp do najlepszych szkoleniowców i mentorów. W szkoleniu bez problemu może uczestniczyć nawet zespół, który na co dzień pracuje zdalnie. Tego typu szkolenia dla firm są efektywne (także pod względem kosztów), elastyczne, wygodne i skuteczne. Dzięki nim najnowsza wiedza i nawet niszowe kompetencje są dostępne na wyciągnięcie ręki. Dlatego tym bardziej warto pomyśleć o ich organizacji.
Platforma szkoleniowa dla firm – sposób na podniesienie kompetencji Twoich pracowników
Szukasz łatwego, skutecznego i wszechstronnego sposobu na podnoszenie kompetencji Twoich pracowników? Platforma szkoleniowa dla firm to znakomite rozwiązanie. Dostęp do różnych szkoleń w jednym miejscu, starannie opracowane programy i doświadczeni prowadzący – to połączenie zalet, które w innych miejscach często jest nieosiągalne. Szkolenia online są nie tylko wygodne, ale przede wszystkim skuteczne. Pamiętaj – inwestycja w kompetencje pracowników na pewno Ci się opłaci! Dlatego warto rozważyć organizację szkoleń w swojej firmie.