Czego od nowych pracowników HR oczekują pracodawcy

HR to dział, który zajmuje się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Jest on niezbędnym elementem zwłaszcza w średnich i dużych przedsiębiorstwach. W ramach swoich obowiązków zajmuje się rekrutacją oraz umiejętnym motywowaniem pracowników do wykonywania określonych zadań. Jakie oczekiwania mają pracodawcy względem osób, które chcą pracować na takim stanowisku? Podpowiadamy.

Jakie wykształcenie potrzebne jest do pracy w dziale HR?

Pracodawcy mają bardzo konkretne oczekiwania pod względem wykształcenia. W większości przypadków absolutnym minimum jest ukończona szkoła policealna. Najlepiej jeśli wykształcenie będzie zgodne z profilem działalności firmy. W ten sposób nie poświęcają dużo czasu na wdrożenie pracownika w specyfikę konkretnej działalności. Natomiast w przypadku większych przedsiębiorstw pracodawcy chcą, aby kandydat do działu HR świetnie znał się na prawie i psychologii. Niezbędne może okazać się wykształcenie ekonomiczne ze specjalizacją zarządzania zasobami ludzkimi. Jeśli dysponujesz takimi predyspozycjami to zobacz najnowsze oferty pracy w HR.

Jakie umiejętności wymagają pracodawcy od osób do pracy w HR?

Każdy z pracowników musi obsługiwać doskonale komputer oraz pakiety biurowe, w tym oprogramowanie służące do obsługi kadr. W zależności od konkretnej firmy mogą to być inne aplikacje. Osoba w dziale HR musi znać specyfikę zarządzania zasobami ludzkimi oraz prowadzić drobiazgowe raporty dotyczące jej codziennych obowiązków. Do tego celu wykorzystywane są różnorakie narzędzia, najczęściej w formie elektronicznej.

Komunikacja jest jedną z najbardziej kluczowych umiejętności, potrzebnych każdemu pracownikowi w dziale HR. Sposób prowadzenia rozmów odgrywa tutaj bardzo duże znaczenie. Dobry HR-owiec potrafi także w umiejętny sposób prowadzić dyskusję, aby efektywnie wpływać na innych i wywoływać u nich pozytywne wrażenie o firmie. Nic więc dziwnego, że wiele osób przed otrzymaniem zatrudnienia wykonuje liczne kursy, które pozwalają im zwiększyć zdolności komunikacyjne i interpersonalne.

W większości przypadków pracodawca wymaga także znajomości języka obcego w stopniu komunikatywnym. Odgrywa ona istotne znaczenie zwłaszcza w przypadku firm o zasięgu międzynarodowym. Najczęściej potrzebny jest język angielski. Coraz częściej jednak poszukiwane są osoby, które dysponują znajomością języków zza wschodniej granicy. Stamtąd pochodzą specjaliści i osoby trudniące się pracą fizyczną, głównie w branży transportowej oraz budownictwie. Niezależnie jednak od potrzeb konkretnej firmy, warto rozwijać języki.

Jakie zdolności i cechy charakteru pozwalają zdobyć pracę w HR?

Jedną z bardziej docenianych cech charakteru wśród pracowników HR jest empatia oraz otwartość na ludzi oraz ich potrzeby. Dobry pracownik w tym dziale wie w jaki sposób zareagować na konkretne zachowania oraz świetnie odczytuje emocje innych. Jest także w stanie precyzyjnie zidentyfikować potrzeby osób zatrudnionych w firmie. Może także osobiście zaangażować w to, aby pomóc innym odnieść sukces, na przykład wskazując pracodawcy osoby, które mają największy potencjał.

Specjalista HR powinien wyróżniać się na tle innych kandydatów umiejętnością słuchania oraz wyciągania konkretnych wniosków. Przydają się więc głównie cechy analityczne i te związane z perspektywicznym myśleniem nastawionym na wyniki. Pracownik HR to w pewnym sensie również osoba reprezentująca firmę oraz jej markę. Dlatego musi wyróżniać się wysoką kulturą osobistą oraz posiadać chęć i zdolność do wystąpień publicznych, a zwłaszcza przemawiania bez niepotrzebnego stresu przed dużą grupą ludzi.

Jak zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie w dziale HR?

Rotacja pracowników jest kosztowna dla praktycznie każdej firmy. Niezależnie czy jest to małe przedsiębiorstwo, czy duża korporacja z elastycznym budżetem. Dlatego dobry kandydat do działu HR powinien w jak największym stopniu przywiązywać wagę do jakości rozmów z kandydatami na określone stanowiska. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto uświadomić przyszłemu pracodawcy, że każdy pracownik jest najcenniejszym zasobem w firmie. Dlatego wszelkie zmiany personalne należy przeprowadzać tylko w razie konieczności. Dużą rolę odgrywają tutaj więc umiejętności pracowników HR, którzy muszą drobiazgowo przeanalizować każdą kandydaturę i wybrać osoby, które najlepiej będą wpasowywać się zarówno w konkretne potrzeby, jak i specyficzną kulturę przedsiębiorstwa.

Przed rozmową kwalifikacyjną warto bardzo dokładnie dowiedzieć się jak najwięcej na temat konkretnej firmy do której aplikujemy. Informacje te zazwyczaj można bez większego trudu znaleźć w internecie. Pracodawca z pewnością doceni to, że kandydat poświęcił swój cenny czas na zebranie bardzo szczegółowych informacji na temat branży oraz profilu działalności przedsiębiorstwa. Co może sugerować, że będzie przywiązywał dużą wagę do precyzyjnego wykonywania swoich obowiązków. Poznając firmę w taki sposób, można łatwiej odgadnąć to z jakimi problemami się boryka na co dzień. Co następnie ułatwia wskazanie konkretnych rozwiązań, już w trakcie samej rozmowy kwalifikacyjnej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here