Hosting to dla wielu właścicieli stron internetowych największy wydatek związany z prowadzeniem witryny. Jest jeszcze domena, ale na niej można przyoszczędzić, wybierając tanią domenę bez historii, o mało rozpoznawalnej nazwie (chociaż odbija się to tym, że ciężej jest taką domenę wypozycjonować). Na hostingu też w teorii można oszczędzić, decydując się na najtańszy pakiet czy nawet hosting całkowicie darmowy.
Może to jednak mieć bardzo negatywny wpływ na stronę, na wielu płaszczyznach. Dlaczego próba zaoszczędzenia na hostingu to poważny błąd? Co może się stać z jej powodu i jak dobrać odpowiedni hosting, żeby nie musieć martwić się o tego typu negatywne konsekwencje? Na te i inne pytania postaramy się wyczerpująco odpowiedzieć poniżej. Zapraszamy!
Zaoszczędzenie na hostingu – dlaczego to zły pomysł?
Dla popularnej strony internetowej, hosting może kosztować nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie. Jeśli nie orientujesz się zbyt dobrze w tym temacie, poczytaj najpierw, czym jest hosting i do czego służy – wiedza ta może Ci się wielokrotnie przydać.
Hosting to spory wydatek, więc nic dziwnego, że wiele serwisów może próbować na tej kwestii zaoszczędzić. Również tych niewielkich, w przypadku których koszty są co prawda z reguły mniejsze, ale mniejsze są też dochody strony. Trzeba jednak pamiętać, że zazwyczaj cena jest proporcjonalna do jakości (chociaż oczywiście w tej samej kategorii cenowej znajdziemy lepsze i gorsze oferty – zawsze trzeba starać się wybrać tę najlepszą).
Wybierając tani czy nawet całkowicie darmowy hosting, oszczędzamy tak naprawdę tylko w momencie zakupu. Potem już tylko tracimy. Warto też przy okazji wspomnieć, że tak naprawdę nie ma czegoś takiego, jak całkowicie darmowy hosting. Pojawiają się takie oferty, ale zwykle mają one jakieś „haczyki”, czyli na przykład hosting jest darmowy tylko przez jakiś określony okres. Względnie firma, która go udostępnia, i tak na nas zarabia, ponieważ na przykład sprzedaje komuś nasze dane.
W tytule tego artykułu wspomnieliśmy, że próba zaoszczędzenia na hostingu może kosztować Cię pieniądze, problemy z reputacją i utratę swojej witryny. Chcielibyśmy teraz wyjaśnić szerzej każdy z tych punktów, aby lepiej zobrazować zagrożenie, jakie wiąże się z tego typu praktykami.
Jak słaby hosting może spowodować utratę pieniędzy?
Jeśli chodzi o utratę pieniędzy, to warto zauważyć, że klienci zwracają uwagę na to, jak szybko ładuje się witryna. Tanie, słabe hostingi wiążą się z wolnym ładowaniem obsługiwanych przez nie witryn, co może zniechęcić potencjalnych klientów i zmniejszyć dochody firmy.
Co więcej, tani hosting może mieć również niski uptime (czas, przez który witryna jest dostępna), spowodowany licznymi awariami i przerwami w dostawie usług. Z tego względu może się zdarzyć, że ktoś będzie chciał dokonać zakupu czy skorzystać z usług firmy…, ale po prostu w danej chwili witryna nie będzie działała, przez co zrezygnuje lub uda się do konkurencji.
Oczywiście droższym hostingom też zdarzają się wypadki losowe i pomyłki (niedawno miała miejsce ogromna awaria, która wyłączyła wiele topowych stron na całym świecie), ale zdecydowanie rzadziej, a do tego szybkość i wydajność samego hostingu jest zazwyczaj wyższa. Wiele zależy od tego, na jaką ofertę się zdecydujemy, ale, ogółem mówiąc, wyższa cena wiąże się zazwyczaj z mniejszą ilością RAM-u, wolniejszymi dyskami czy mocno limitowaną przestrzenią dyskową.
Problemy z reputacją i utrata witryny przez hosting – to możliwe
Słabe hostingi, w szczególności te darmowe, ale nie tylko, są często słabo zabezpieczone. Może się to skończyć w ten sposób, że w pewnym momencie witryna zostanie zainfekowana lub przejęta przez oszustów. Wtedy też zapewne przestanie działać, pojawią się na niej dziwne treści lub będzie wyglądała normalnie, ale na przykład ktoś będzie miał dostęp do danych użytkowników czy wysyłanych przez nich wiadomości.
W najlepszym wypadku wpłynie to negatywnie na reputację firmy, a w najgorszym może nawet skończyć się utratą strony, zwłaszcza, jeśli pomoc techniczna w danej firmie hostingowej nie stoi na zbyt wysokim poziomie (co jest dość często spotykane w przypadku hostingów bardzo tanich czy też darmowych). Dlatego też zdecydowanie nie warto ryzykować, zwłaszcza, jeśli przechowuje się w witrynie wrażliwe dane, które nie możemy sobie pozwolić, aby trafiły w nieuprawnione ręce. Z pewnością jest to niezalecane dla wszelkiego rodzaju stron firmowych i e-commerce, aczkolwiek nie oznacza to, że blogi czy portale newsowe nie powinny być obsługiwane przez dobre, wiarygodne hostingi.
Należy pamiętać, że to na hostingu przechowywane są dane dotyczące naszej strony. Warto w związku z tym robić częste kopie zapasowe witryny, na wszelki wypadek, gdyby coś się stało i trzeba było przywracać stronę do poprzedniego stanu. Dzięki temu nie stracimy wszystkiego, co dotychczas wypracowaliśmy w witrynie i szybko będziemy mogli naprawić ją nawet w przypadku poważnych problemów i awarii. Częste kopie zapasowe nie zastąpią jednak wysokiego poziomu bezpieczeństwa, stabilności czy kompetentnego wsparcia technicznego, dlatego też mimo wszystko jest kluczowe, aby dobrać dobry, rzetelny i wiarygodny hosting.
Jak wybrać dobry hosting, żeby nie natrafić na takie problemy?
Wiemy już, czym może się skończyć dobór niewłaściwego hostingu. Warto wspomnieć, że są sposoby, aby zaoszczędzić na hostingu w sposób, który nie będzie wiązał się z jego niską jakością. Mowa tutaj przede wszystkim o wyszukiwaniu kodów rabatowych (często nie trzeba ich szukać daleko – łatwo można znaleźć je w sieci) czy korzystaniu z promocji. Wiele dobrych hostingów przygotowuje specjalne oferty lub udostępnia kody rabatowe, które pozwalają zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent w skali roku.
Jeśli interesuje Cię dobry, szybki i bezpieczny hosting w atrakcyjnej cenie, tutaj jest przegląd rozwiązań rekomendowanych przez wiarygodne źródła – nawet, jeśli nie dysponujesz ogromnym budżetem, z pewnością znajdziesz właściwe rozwiązanie dla siebie. Kierowanie się wskazówkami ekspertów pozwoli Ci oszczędzić czas, który w przeciwnym wypadku zostałby poświęcony na samodzielne porównywanie różnych ofert, a jednocześnie nie musisz się obawiać, że podejmiesz złą decyzję i później będziesz tego żałować.
Wybierając hosting z listy rozwiązań polecanych przez ekspertów, warto zwracać przede wszystkim uwagę na takie kwestie, jak dostępny transfer (czy też maksymalna ilość unikalnych użytkowników miesięcznie) oraz przestrzeń dyskowa (jest ona szczególnie istotna w przypadku portali newsowych i innych, które często wrzucają dużo nowej treści, zwłaszcza filmików i obrazków). Należy dopasować je do popularności strony i jej typu, aby nie okazywało się, że transfer bardzo szybko się wyczerpuje.
W kwestii szybkości strony kluczowe są takie kwestie, jak rodzaj zastosowanego dysku (najlepszą opcją są dyski SSD NVMe), ilość pamięci RAM oraz rdzeni procesora. Warto zweryfikować także wspomniany już uptime (optymalnie powinien on wynosić 99%) oraz wersję PHP.
Spora część hostingów dorzuca także pewne dodatkowe funkcje i bonusy, takie jak certyfikat SSL (który dla każdej strony powinien być priorytetem – bez niego strona wygląda mało profesjonalnie i wiele osób może bać się z niej korzystać, szczególnie, jeśli chodzi o sklep internetowy czy inne miejsce, gdzie trzeba podawać swoje wrażliwe dane osobowe czy płatnicze). Zobacz, jak powinna wyglądać nowoczesna strona internetowa, aby poznać inne wskazówki dotyczące projektowania witryny firmowej.