IPO

Wiele osób zastanawia się czym jest IPO. Nie jest to proste do wytłumaczenia, gdyż działają tu skomplikowane mechanizmy gospodarczo-rynkowe. W największym skrócie IPO to jednak dokonywana po raz pierwszy oferta publiczna dotycząca pewnej grupy papierów wartościowych czyli prościej wejście spółki na rynek giełdy. W tym artykule zostanie objaśniony temat zawiłości dotyczących pierwszej oferty publicznej.

Pierwsza oferta

Po emisji papierów wartościowych spółki organ emisyjny lub organ uprawiony do tego musi przeprowadzić pierwszą emisję a więc ofertę publiczną dotyczącą wyemitowania określonej partii papierów wartościowych. W Polsce procedura ta dotyczyć musi co najmniej 150 osób lub adresata bez oznaczenia. Emisja musi być poparta pewnymi warunkami, przede wszystkim informacją o rodzaju papierów wartościowych, ich wartości oraz terminów nabycia i innych szczegółów związanych z aspektami ekonomiczno-technicznymi.

Pierwsza emisja papierów wartościowych, czyli IPO wymaga zazwyczaj stworzenia, przedstawienia i ogłoszenia specjalnego dokumentu zwanego prospektem emisyjnym. Cały proces odbywa się oczywiście w ramach prawa a konkretnie ustawy ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu. Istnieje szereg uwarunkowań dotyczących faktów tego kiedy trzeba sporządzać wspomniany prospekt a kiedy można z tego procesu zrezygnować. Prospektu nie sporządzamy kiedy emisja dotyczy mniej niż 150 osób, jest kierowana do branżowych i kwalifikowanych inwestorów oraz gdy wartość emitowanych obligacji czy innego typu papierów wartościowych nie przekracza 100 tysięcy euro.

Jak zarządzać IPO?

Firma pragnąca wejść na giełdę musi przygotować się do wejścia na giełdę już wiele miesięcy wcześniej. Przede wszystkim trzeba przygotować księgowość i procedury firmy do procedur i zasad stosowanych na giełdzie. Potem trwającą pewien czas procedurą jest stworzenie wcześniej omówionego prospektu. Firma, która nigdy wcześniej nie miała okazji prowadzić tego typu spraw i czuje się niepewna w temacie powinna skorzystać z pomocy maklerów lub innych firm zajmujących się zarządzaniem IPO. Znacznie ułatwi to proces wejścia i zarządzania IPO. Po emisji prospektu (lub jeśli spełniono warunki, iż nie trzeba go tworzyć) firma musi ogłosić swój debiut na giełdzie i emisję swoich papierów wartościowych. Powinna ogłosić się wtedy w gazetach, internecie oraz do potencjalnych nabywców.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here